Kambodja & Vietnam

2020 / Permalink / 0
Hur kan det vara februari redan? Första månaden av detta året har gått förbi och vi är inne på månad nummer två.. Jag har haft en väldigt bra start på detta året iallafall och jag avslutade 2019, och påbörjade det nya decenniet i Kambodja på en liten ö.😍
 
Tänkte dela med mig lite av resan vi gjorde genom Thailand, Kambodja och Vietnam. 😍 Jag har alltid, ALLTID, velat backpacka genom sydostasien. This goes way back till att jag var typ 18 år och sa "nångång kommer jag backpacka i Asien" - jag bara kände att jag HAD TO DO IT! Jag älskar mitt vardagsliv här i Sverige, mitt jobb, mina rutiner.. men det är något med att åka runt med en väska på ryggen, lite halvt smutsiga och slitna kläder och bara SE OCH UPPTÄCKA DENNA VÄRLD som ger mig fjärilar i magen 😄🙏
 
Anyway, sagt och gjort så bokade vi en resa via G Adventures - kan varmt rekommendera om man känner för att backpacka men inte vill göra det själv! Vi började resan i Bangkok, Thailand, reste igenom Kambodja i 8 dagar och avslutade sedan i Saigon, Vietnam. Därifrån började jag och Jess åka SJÄLV upp till centrala vietnam och backpacka längst kusten tilbaka till Saigon. 
 
Touchdown Bangkok: 
 
 
 
På väg in till Kambodja
 
Besökte Siem Reap och Angor Wat och blev blessed by a munk 
(null)
 
(null)
 
(null)
Det var sååååå fint där! 
 
(null)
Träffade en söt liten kissemisse som hoppade upp i mitt knä 😍😍
 
(null)
 
Angor Wat! 
 
Vår grupp! 
 
Temples N Buddhas 
 
(null)
Local restaurant in Kambodja
 
 
 
(null)
Munks x 3 
 
(null)
Lite sånna hära statyer everywhere! 
 
(null)
Angor Wat in sunrise 😍
 
Vi besökte en fishing village i Kambodja och träffade VÄRLDENS SÖTASTE BARN!!! 
 
(null)
Jessica i sitt rätta element! 
 
(null)
ALLTSÅ!!!!! 😍
 
(null)
Floating village in Kambodja - att folk bor såhär är mind blowing! 
 
(null)
Thats me! On a boat in kambodja! 
 
(null)
Fried tarantula anyone? 
 
(null)
VEGAN DINNER OH FREAKING YESS! 
 
(null)
Rooftop bar in Phon Phem vilket förövrigt är en ful stad 😂
Vi besökte killing fields där man avrättade massa folk i kriget... ush så hemsk plats. Så sjukt att veta om att solen sken, det var jättefina träd och naturen var magisk... och så är detta en massgrav för män, kvinnor och barn 😥 Men väldigt lärorikt även om det var otroligt sorglig historia.. 
 
(null)
Vi firade nyår på Koh Rong och hade en quiz night tillsammans med vårt team! 
 
(null)
Backpackertjejerna på en ö i Kambodja! HAPPY NEW YEAR 😘
 
(null)
Detta är extreeeemt dåligt för naturen.... sorry!!!! 
 
(null)
1st Januari 2020 - exakt såhär jag vill börja första dagen på året 😍 med en bok och i en solstol på en strand nånstans!!!
 
(null)
Vi besökte en by på ön... very simple life I tell you..
 
(null)
Jag och Bella skulle krossa ballongen mellan oss 😅
 
(null)
Sunrise in Koh Rong! 
 
 
 
 
(null)
Och så finally we made it to SAIGON! Första middagen var på ett street food ställe som var sååå nice!! Kunde knappt äta någon mat i kambodja, var så himla rädd för att äta något och levde på ris och grönsaker.. fyyyfan säger jag. 
 
(null)
Last night with our group! So sad! Vi drack lite drinkar på en rooftop bar i Saigon 😊
 
(null)
Sen besökte vi tunnlarna Cu Chi .. såååå bra och det har varit på min bucket list så länge! 
 
(null)
Lite middag i Saigon! En av mina favorätter på en indisk restaurang... love it! 
 
(null)
Besökte Mekong Delta som var en stoooor besvikelse! 
 
(null)
Men vi tog fina bilder ändå hehe.
 
(null)
Sen lämnade vi Saigon (finally) och flöööög till DA LAT och Hoi An!!! Oj oj oj vad jag gillade detta stället och vårt boende var..... alltså.... AMAZING! Och vi betalade 200 spänn per person för detta per natt!!!! Förstår ni hur skönt, fantastiskt och underbart det är att bo på ett 4 stjärnigt spa och resort efter att man har backpackat igenom ett u-land och levt på vitt ris?!?!?! 😂😂
 
(null)
Jag grät en glädjetår 💛
 
(null)
Hoi An alltså..... gud vad jag älskade det stället!! 💜
 
(null)
It is sooo prettty! 
 
(null)
Glada tjajor
 
(null)
Romantic as fuck
 
(null)
"ta en bild på mig" 
 
(null)
City of lanterns! 
 
(null)
Vi hittade ett supernice vegan cafe där vi åt två gånger - bästa måltiderna foooo sure! 
 
(null)
Dag 2 - chocolat bowl.... NÄ men alltså SERIÖST så gott detta var 😍
 
(null)
Nudelsoppa någon annan dag.... inte lika gott 🙃
 
(null)
Backpacking livet tog hårt på min kropp, massa blåmärken varje dag 😅
(null)
Overnight train mellan Da Lat & Na Thrang.. 10 h i en liten kupong med ett äldre vietnamiskt par som hatade oss 😂
(null)
Selfie time! 
 
(null)
Framme i Na Thrang AND ITS TIME FOR VEGAN BRUNCH OH YES 😍
 
(null)
 
(null)
Utsikten från vårt hotellrum... alltsåååå wow! 
 
(null)
Älsakde Na Thrang - sjukt nog! Trodde verkligen inte jag skulle tycka om det! But I did. Vi stannade dock bara en natt och begav oss till Dalat via lyxtaxi hehe.
 
(null)
Väl framme i Dalat käkade vi middag på ett vegan place. 
 
(null)
Vi besökte ett vattenfall som var jättefint! 
 
(null)
Var så skönt att faktiskt få röra på kroppen efter mycket stillasittande och busskörande.
 
(null)
Och få vara ute i NATUREN! Se färger och grönska... Det saknar jag verkligen under vinterhalvåret i sverige 😧
 
(null)
 
(null)
Vi besökte en blomträdgård som var jättefin fast turistig.
 
(null)
 
(null)
Sen tog vi en sleeper buss till Phan Thiet 🤣 Första gången i mitt liv jag åker en sån här buss... intressant upplevelse. Jag sträcklyssnade på Ida Wargs bok så tiden gick fort! 
 
(null)
Väl framme i Phan Thiet så hade vi THE WOOOORST DAY EVER! Alltså allting går fel, hotellet vi bokat var kaos (jag bokade det... hehe), ingen kan engelska, vi hatar staden, vi hittar ingenstans o käka och det är bara smutsigt överallt. Både jag och Jess var på gränsen till gråt och slutade med att vi käkade cashewnötter på hotellrummet hahahahha!!  Dagen efter (sista dagen) lyckas vi lyckligtvis hitta ett nice stäle att sola och bada på, och vi unnade oss en dyr sista lunch i solen. Vi var SÅ VÄRDA det! 😄
 
(null)
I mean.... så gott! 
 
(null)
 
(null)
Väl tillbaka i Saigon, konstigt nog kändes det "hemma". Vi avslutade hela resan med att käka middag på ett indiskt ställe som var sååå himla gott! 
 
(null)
Mui Ne - så mycket bättre än fula hemska Phan Thiet!! 
 
(null)
Sen var det dags att åka tillbaka till Sverige! Jag var EXTERMT redo att lämna Asien, var väldigt klar med avgaser, bilar överallt, mat som smakar konstigt och att leva i smutsiga kläder. Det kanske låter som jag hatade det... but I didnt! Jag ÄLSKADE DET! Jag bara känner mig verkligen som i mitt rätta element när jag är ute och reser, finns ingenstans jag hellre är än på resande fot 😊
 
Allt som allt så hade vi en väldigt komisk, äventyrlig, rolig resa där vi fick se och uppleva vääääldigt mycket på kort tid. Kan inte påstå att det var en sol/bad semester, utan mer en se världen resa. Såå givande och intressant och jag tar med mig massa lärdomar och reflektioner från resan. Älskade vår grupp med G Adventures - vi var ett blandat gäng på typ 16 pers mellan åldrarna 19-39 från hela världen. Kan lätt tänka mig åka med dom igen om jag ska backpacka! Och såklart bästa sällskapet med Jess också 😃
 
Jag föredrog Vietnam över Kambodja, men kommer absolut inte besöka några av länderna igen. Tror det är länder man besöker en gång, sen är man klar. Gick ner ett kg, och då var vi inte alls fysiskt aktiva. Det var endast pga att all mat var så himla äcklig haha. (förutom alla nice vegan places we went to) Och då är inte ens jag särskilt petig med mat. 
 
Är så himla tacksam över alla resor jag får göra, och framförallt att jag fick uppleva en dröm jag haft länge om att få backpacka igenom Asien. Mitt sug för asien är rätt så lågt nu måste jag erkänna - kommer nog inte åka dit igen på vääääldigt lång tid. Thailand eventuellt, men då mer som en sol/bad resa. Jag var väldigt sugen på Laos innan, men just nu så blickar jag mot andra delar av världen som jag inte hunnit besöka än - typ Costa Rica? Central amerika? Nordamerika? Finns ju så mycket! 
 
Anyway, ska chilla lite nu och imorgon är det jobb som gäller. Skrapa ihop cash för framtida resor.😉
 
Love
 
Sandy 

Liknande inlägg

Till top