Post Travel Feelings

Sweden 2018 / Permalink / 2
Läget bloggen?
 
Jag har haft ett par låga dagar hemma i Sverige och jag vill vara öppen och ärlig med hur jag känner, det är så himla viktigt tror jag! Sist jag kom hem efter 9 månader i Australien så kände jag likadant som jag känner nu, ungefär efter 1 månad. Det känns som det är då man "landat hemma på riktigt" och börjar känna av rutiner och vardagslivet. 
 
Tasmanien
 
Grounds of Alexandria nu för ett par veckor sedan. Kan inte fatta att jag var där för 2 månader sen bara. Typ 8 veckor sen stod jag där! 
 
Sydney under vintern. Bästa. 
 
Sydney, världens bästa Sydney.
 
Ubud, Bali 
 
Vissa dagar känns det amazing över att vara hemma, hur mysigt Sverige är, hur fin arkitekturen är, att få prata svenska, att ha vänner i staden, eller när man går i stan och träffar på någon man känner sen way back. Det är skitkul - att få känna sina rötter och veta om att "det är här jag har mina rötter". Men inatt tex drömde jag att jag körde längst kusten i Australien, jag kände havslukten och såg havet och jag vaknade upp med en sån jävla tomhet i magen att jag kände för att gråta. I 1,5 år har jag levt ett liv som har varit färgglatt, fartfyllt och fullt med äventyr. Det har varit sjuka highs and lows, utmaningar till höger och vänster och jag har känt att "DETTA är livet". Och nu är jag tillbaka i samma miljö som jag lämnade för detta äventyr. Hemma. I Sverige. Trygghet och miljöer som jag känner igen. Och ibland får jag känslan som att "is this it?" eller typ "Jahapp....". Vart är utmaningarna? Vart är det roliga äventyrliga spännande? Det som gör att jag känner att jag utvecklas? Jag har försökt skjuta bort känslorna genom att vara upptagen med vänner, träna, göra yoga, renovera hemma, jobba.. Men i känslan ligger där nånstans inom mig och gnager så fort jag har en minut över att tänka efter.
 
Jag har alltid trott i att man ska bearbeta saker, inte förtränga, inte förneka.. Nej, går man igenom en förändring, en omställning, så tillåt dig själv att känna alla känslor - dom finns där av en anledning och vill säga dig någonting! Ju mer du försöker förtränga, eller förneka, en känsla, desto mer kraft ger du den. Men när du kan låta känslan dyka upp, acknowledge it och känna den helhjärtat.. det är då, paradoxalt nog, då den försvinner. Så det är det jag gör nu - jag tillåter mig själv vara nedstämd, lite sorgsen, över att ett fantastiskt kapitel i mitt liv är förbi. Det var allt jag någonsin drömde om - men jag valde själv att avsluta det. Det var mitt val. För att jag är redo för ett nytt kapitel i livet. Men att bygga upp ett nytt liv och kapitel tar tid - man gör det inte över en natt eller två veckor. Nya rutiner ska in, nytt jobb ska skaffas, en ny lägenhet ska köpas - och sånna saker tar tid. Så det är okej att vara nere, det är okej att smälta allt och att sörja ett kapitel. Och med tiden, vem vet, så kanske saker känns roligare och roligare? 
 
Nästa vecka börjar jag jobba heltid, vilket jag tror är dags! 
 
Hoppas ni mår bättre än mig just nu :)
 
Kram!
 
/Sandy 
 
#1 - - S:

Alltså TACK för att du skriver såhär genuint. Jag hatar när man känner sig som ett ufo genom att läsa eller titta på alla äventyrare som mår tipp topp oavsett var de hamnar. Så-funkar-inte-livet! Man låter sig dock luras otroligt fort av allt man ser, så verkligen: TACK!!! :) Hoppas du vill fortsätta dela din resa även om du är hemma i Sverige. Jag tror att din verkliga resa och sista steget mot vuxenlivet börjar nu, och du har så mycket att se fram emot! <3

Ps: Stort grattis med nya jobbet! Blir det inom HR (tror du jobbade med det i Australien, om jag läst rätt här?) eller något nytt yrke? 😊

#2 - - Ida:

Känner igen känslan så väl. Jag har också bott utomlands till & från. Var i Australien 3 turer, fram och tillbaka! Jag tror att det finns få "bakdelarna" med att ha få upplevt denna totala frihet/jag klarar allt känsla man får av att man klarar av att bygga upp ett helt nytt liv, i ett nytt land (dessutom ett liv där man säger JA till allt man mår bra av & NEJ till allt som inte för med sig något). Men dem baksidorna finns, även fast det övervägande är
positiva och underbara känslor med att våga på sig ett sånt äventyr. Men att man har skapat sig ett liv, och känt sig hemma så på andra sidan gjorden, gör att man alltid kommer känna sig lite kluven, längta tillbaka och drömma tillbaka! Nu var det 6 år sedan jag flyttade ifrån Australien, men jag kan fortfarande få sånna sjuka knip i magen av att jag saknar det så, jag känna lukten och känslan av att gå ned för min favorit gata med mitt absoluta favorit cafe tex. Jag var tillbaka på ett besök för 3 år sedan och kände att det var på vinst eller förlust, tänk om jag inte kommer kunna åka tillbaka till Sverige. Jag skulle vara där på semester i 2 veckor. Men vet du, det gick bra, jag kände att detta kommer att finnas kvar. Jag har tur som bor i Sverige där man lätt kan arbeta ihop sig respengar för att åka tillbaka på regelbundna besök, och jag kan faktiskt alltid komma tillbaka för en längre tid också.

Har man inombords någonstans känt att det är dags för ett nytt kapitel, nya möjligheter och chans till personlig utveckling. Jaa då får man lite på den känslan och vara glad att man är modig än en gång och ger sig ut på en ny resa...

All lycka till med vad du tar för dig framöver, kom ihåg att det trots allt inte är målet med resan som är det som utvecklar en mest.. utan det är ju faktiskt själva resan! Stor kram!

Liknande inlägg

Till top